Friday, April 24, 2009

Abah

aku bukak friendster.
terbaca satu entri di buletin.
assalamualaikum mati tajuknya.

tiba2 aku teringatkan arwah abah.
aku tengok gambar hari terakhir bersama abah masa majlis perkahwinan aku.
hati aku sebak.
aku rasa nak menangis.
tapi aku tak mahu menangis, kalau menangis emak nampak, mesti emak tanya kenapa menangis.
dan tentunya, emak akan jadi lebih sedih dari aku.
teman yang sepatutnya meneman emak waktu anak2 sudah meningkat dewasa sudah pergi menghadap Illahi.

bila aku selamat melahirkan Hanna.
aku teringatkan abah.
abah tak sempat melihat cucunya yang pertama.
yang bila tidur, sangat serupa abah.
padahal masa tu baru umur satu hari.

aku dapat membayangkan, jika abah masih ada, abah mesti orang yang paling geram melihat Hanna.
geram sampai menepuk lantai berkali2 sambil menggigit bibir dengan mata terbeliak.
aku dapat bayangkan.
dengan kain pelikat, tanpa pakai baju.
aku dapat bayangkan.
dan tiba2 aku menjadi sangat rindu.
sangat2 sebenarnya...

Al-Fatihah untuk abah...

2 comments:

  1. al-fatihah untuk abah yang terbaik.
    dan comel.

    ReplyDelete
  2. Salam kunjung akak. =) Sayu membaca entri ini. Saya tak pernah merasa situasi ini, namun bukan penyebab untuk saya tidak berasa sedih. izinkan saya titipkan puisi pendek untuk akak;

    Merenung luar jendela
    Memerhati sepasang kasut buruk
    Hitam pekat, berhabuk
    Palitan lumpur pada kasut
    Tanda memori panjang
    Takkan mungkin aku lupa
    Si pemakainya
    Manusia berhati mulia berjiwa besar
    Dengan kasut buruk
    Keluar menggalas harapan
    Bawa pulang Kantung rezeki
    Terima Kasih abah...
    Al-Fatihah

    ReplyDelete