Wednesday, March 18, 2009

mungkinkah?

Bangun pagi-pagi perut aku sakit.
Bangun pagi-pagi perut aku lapar.

Kalau aku tidur lagi, mesti emak kejut,
"Ti, bangun, isi porut tuh, kang masuk angin,"
Tidakkah aku sangat bertuah?

Emak kata, orang sarat mengandung mesti makan ikut waktu, kalau tak nanti macam2 penyakit yang datang, antaranya sindrom kelaparan yang melampau (penyakitkah itu?)

Hari ini, emak masak mee goreng. Aku ada jugak teringin nak makan mee goreng emak (mee goreng emak memang fames dikalangan ahli keluarga)

Mee goreng emak senang, cepat dan mudah. Tak perlu campuran beraneka jenis lauk, cuma ikan bilis dan taugeh. Tapi itupun dah dua pinggan jugak aku bedal walaupun pada hari ini mee goreng itu agak masin. (apabila kamu melihat saiz badan aku, mesti kamu2 semua akan berkata "padanla...")

Cuti sekolah seminggu, aku duduk kampung, tinggallah suami tercinta di rumah bersendirian bertemankan astro dan juga streamyx. Emak kata,

"Along, Siti biar tinggal kampung, kang tinggal ghumah sorang2, buek eh bersalin karang mano tau. Dio nih pun bukan ghoti duk diam...". Maka dengan itu, duduklah aku di kampung yang aman permai ini.

Kalau aku dirumah (yakni rumah aku sendiri), mungkin pada waktu2 ketiadaan suami aku dah ada di:

1 Jaya Jusco
2 kedai kain Casa Moda
3 di rumah Eda (baby-sitter in future) menghabiskan masa terluang
4 menghabiskan masa dengan tidur sambil dipandang oleh astro
5 membasuh bilik air sehingga menjadi seperti baru (dan ianya juga menjadi perkara yang sangat aku gembira apabila berjaya menyudahkannya)

sekian

No comments:

Post a Comment